Ubezpieczenia Zielona Góra
Opłaty karne za brak OC na 2021 rok
Jeżeli nie posiadasz ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej narażasz się na zapłacenie z własnej kieszeni odszkodowania gdy spowodujesz kolizję lub wypadek. Nie na tym koniec zapłacisz też bardzo wysoką karę za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. Od kiedy algorytm UFG przeszukuje CEPIK i wyszukuje z bazy pojazdy bez ubezpieczenia UFG chwali się bardzo wysoką skutecznością.
Wysokość opłat karnych za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC w 2021 roku |
||||
gradacja opłaty | samochody osobowe | samochody ciężarowe, ciągniki samochodowe i autobusy | pozostałe pojazdy | OC rolników |
100% | 5 600 zł | 8 400 zł | 930 zł | 280 zł |
50% | 2 800 zł | 4 200 zł | 470 zł | |
20% | 1 120 zł | 1 680 zł | 190 zł |
Wysokość kary za brak OC komunikacyjnego uzależniona jest od:
- rodzaju pojazdu:
-
- samochody osobowe – 2 krotność minimalnego wynagrodzenia za pracę,
- samochody ciężarowe, ciągniki samochodowe i autobusy – równowartość 3 krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę,
- pozostałe pojazdy – równowartość 1/3 minimalnego wynagrodzenia za pracę.
- okresu pozostawania bez ochrony ubezpieczeniowej w danym roku kalendarzowym:
-
- do 3 dni – 20% pełnej opłaty karnej,
- 4 do 14 dni – 50% pełnej opłaty karnej,
- powyżej 14 dni – 100% opłaty karnej.
- minimalnego wynagrodzenia za pracę w roku kontroli, ustalonego na podstawie ustawy z dnia 10 października 2002 roku o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.
Opłaty karne nie są naliczane przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny – zarówno ich wysokość, oraz tryb nakładania i dochodzenia są określone w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK dlatego nie podlegają negocjacją.
Osoba, która nie spełniła w danym roku obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC – zgodnie z ustawą powinien dobrowolnie wnieść należną stawkę opłaty na konto Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Reguluje to artykuł 88 Ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.
W przypadku gdy nie wpłacisz kary dobrowolnie, może być ona w konsekwencji ściągana zgodnie z procedurami administracyjnymi przez urząd skarbowy na drodze postępowania egzekucyjnego.
W związku z pandemią koronawirusa COVID zarejestrowanie nowo zakupionego pojazdu używanego trwa bardzo długo. Większość wydziałów komunikacji została zamknięta i pracuje w trybie dostosowanym do wymogów sanitarnych przez co praca urzędów jest mniej wydajna. Jeśli w tym czasie wygaśnie polisa, którą przejęliśmy od sprzedającego ryzykujemy otrzymanie kary od UFG. Jest to najczęstszy przypadek. Polisa, którą zakupiliśmy z pojazdem zgodnie z ustawą nie wznowi się na kolejny okres. Ponadto od 1 stycznia 2021r. nie obowiązuje już 180 dniowy tylko 30 dniowy termin na przerejestrowanie pojazdu co spowoduje jeszcze większe kolejki.
W praktyce większość zmotoryzowanych uważa, że pojazd powinno się ubezpieczyć w dniu rejestracji co jest oczywiście błędem. Nowy właściciel może ubezpieczyć pojazd nawet gdy nie zdążył przerejestrować auta na siebie. Rok 2020 pokazał wielu użytkownikom pojazdów jakie są konsekwencje nie posiadania polisy OC.